کنوانسیون تیر یک کنوانسیون گمرکی است. کنوانسیون تیر1975 زیرنظارت کمیسیون اقتصادی اروپائی سازمان ملل تدوین و مورد بازنگری قرار می گیرد.
درابتدا دو کنوانسیون وجود داشت ، یکی مربوط به کامیونهای حرفه ای و دیگری مربوط به باربود.این دو کنوانسیون بصورت مکمل در16ژوئن 1949به تصویب درآمد.
برای تردد و ورود موقت کامیونها نیازبه استفاده کارنه دوپاساژCarnet de passage و یا تریپتیک Triptyque بود.ضمن اینکه برای محفظه بار بهترین راه حل برخورداری از پلمب گمرکی معتبر و شناخته شده بود.
مفاد توافقنامه 1949 آنقدر موفقیت آمیزبود که درپی پیشنهاد سازمان ایرو، 17کشور کنوانسیون 1959 که زیرنظر کمیته حمل ونقل بین المللی جاده ای کمیسیون اقتصادی اروپائی سازمان ملل تدوین وطراحی شده بود را امضا نمودند.
با امضای این کنوانسیون دیگرنیازی برای ارائه تضمینات درقبال حقوق و عوارض گمرکی کالاویا کنترل های خاص گمرکی نبود، ضمن اینکه ضرورت کارنه دوپاساژ هم برداشته شد. درکنوانسیون تیر، برای کانتینر و به عبارتی دیگر محفظه بارتعاریف مشخصی وجود دارد و برمبنای شکل، ساختار، ابعاد و مشخصات فنی گواهی تائید تیرApproval Certificate) ) صادرمی گردد.
درنتیجه کامیون با گواهی قبولی و کارنه تیر می تواند بدون ارائه تضمینات اضافی اقدام به حمل کالا از طریق جاده بنماید.
اما از آنجائیکه حمل ونقل کانتینری از طریق ریلی/ دریائی در حال پیشرفت می باشد، قوانین حمل ونقل جاده ای هم به تبع می بایست خود را مجدداً با تغییرات تطبیق می داد که به موجب آن کنوانسیون تیر1975 تدوین شد.
این کنوانسیون ازسال 1978 به اجرا گذاشته شد و تاکنون 22 مرتبه درمفاد آن تغییرات صورت پذیرفته و آخرین تغییرات در13اکتبر 2013 بوده است.
برای دریافت فایل متن کامل کنوانسیون تیر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tir/handbook/TIRConventionENFRRU.pdf